al

Aquesta sèrie d’intervencions a càrrec de Yasmine Eid-Sabbagh es proposa reflexionar sobre l’estatus d’una col·lecció de fotografia digital provinent de Burj al-Shamali, un camp de refugiats palestins al sud del Líban. La col·lecció, reunida en col·laboració amb els habitants del camp entre 2001 i 2011, està condicionada per posicions ambivalents respecte al seu emmagatzematge, ús i circulació.

Les intervencions descriuen, comenten i es refereixen a les fotografies de la col·lecció, i d’aquesta manera eixamplen el concepte d’imatge fotogràfica. Fer una performance de les fotografies, en comptes de limitar-se a mostrar-les, posa de manifest el dilema i el conflicte que afloren amb l’intent de suspendre la lògica de la representació, que es confronten amb la seva impossibilitat. Interpretar les fotografies d’aquesta manera permet també prolongar-ne la materialitat i desplegar-ne tot el potencial. En aquestes intervencions, els diversos elements de la col·lecció estan situats l’un al costat de l’altre i formen una «comunitat» d’imatges, però no es coagulen en cap forma sòlida. Es troben en una tensió constant, formant un conjunt unit però, alhora, cada imatge s’aparta de la resta.

Aquesta sèrie d’intervencions va ser desenvolupada amb la col·laboració de la dramaturga Ingrid Cogne.

En aquest sentit, aquestes intervencions qüestionen la iconografia dels refugiats palestins creada a través d’imatges produïdes per la United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) a la dècada dels cinquanta, i més endavant per l’Organització per a l’Alliberament de Palestina (OAP) i els mitjans de comunicació. D’altra banda, situen la col·lecció de Burj al-Shamali en el context de l’Arab Image Foundation, en la proximitat de la qual es va desenvolupar aquest treball, alhora que reflexionen des d’una perspectiva crítica sobre els arxius creats des de i per a les pràctiques artístiques.

Com capes de metamitjans d’una substància estratificada, les intervencions no pretenen desvirtuar la visualitat, o convertir l’element visual en un altre de purament oral, sinó invocar els mitjans de la visualitat i utilitzar-los contra ella mateixa.

Yasmine Eid-Sabbagh va estudiar història, fotografia i antropologia visual a París. Des de 2006 fins a 2011, va viure a Burj al-Shamal, un camp de refugiats a prop de Tir (Líban), on va desenvolupar una investigació fotogràfica que inclou un projecte conversacional amb joves refugiats palestins, així com la recopilació de fotografies personals i d’estudi. Des de 2008, Eid-Sabbagh és membre de l’Arab Image Foundation. Actualment cursa estudis de doctorat a l’Acadèmia de Belles Arts de Viena.

Organitza:
Hangar
Patrocinador principal d'activitats:
Estrella Damm
Amb la col·laboració de:
Arab Image Foundation
Institut de la Llengua i la Cultura de les Illes Balears (ILLENC)
Ram Fondation
Hangar
Reconstrucción de una imagen de satélite de Google Maps ya no accesible, con el campo de Burj al-Shamali borrado digitalmente © Digital Globe 2007 y Yasmine Eid-Sabbagh, 2017

Programa

DEL 8 AL 14 DE JUNY DE 2017
Lloc: Sala del museu i exteriors.

DIJOUS, 8 DE JUNY
Dins una cambra fosca
Aquesta intervenció posa damunt la taula les ambivalències i paradoxes de la col·lecció Burj al-Shamali a través de l’anàlisi de les pràctiques d’estudi en aquest camp de refugiats.
Durada: 27 min (4 grups): 11.30 h, 12.15 h, 18 h, 18.45 h
Nombre de participants: 4 places màxim

DIVENDRES, 9 DE JUNY
Presoners de la fotografia
Revisitant la història de la representació dels refugiats palestins, i mirant fotografies vernacles del camp de Burj al-Shamali, aquesta intervenció esbossa els límits de la fotografia i la representabilitat.
Durada: 25 min (4 grups): 11.30 h, 12.15 h, 18 h, 18.45 h
Nombre de participants: 5 places màxim

DISSABTE, 10 DE JUNY
Economies de l’amor
Les fotografies de casaments són una part important de les que s’han fet a Burj al-Shamali. Tot i que, al primer cop d’ull, semblen reproduir una convenció social, què ens comuniquen aquestes fotografies, en realitat, sobre autosuficiència i autodeterminació?
Durada: 25 min (3 grups): 17.30 h, 18.15 h, 19 h
Nombre de participants: 4 places màxim

DIUMENGE, 11 DE JUNY
Maneres de ser/tornar-se (im)perceptible
Aquesta intervenció va més enllà de les fotografies singulars i proposa una exploració de la fotografia des de la materialització en un objecte físic fins a una substància multidimensional composta de diverses capes de metamitjans.
Durada: 20 min (7 grups): 10.30 h, 10.50 h, 11.10 h, 12.30 h, 12.50 h, 13.10 h, 13.30 h
Nombre de participants: d’un a un, mentre els altres dos esperen (3 places/grup)

DILLUNS, 12 DE JUNY
Any 69 de la revolució palestina
Reflexions sobre la persistència en relació amb el camp de Burj al-Shamali i les seves col·leccions de fotografies digitals.
Durada: 30 min (4 grups): 11.30 h, 12.15 h, 18 h, 18.45 h
Nombre de participants: 3 places màxim

DIMARTS, 13 DE JUNY – Museu tancat – Punt de trobada davant la porta principal
Persistència malgrat tot
A partir de l’observació del soroll i l’encriptació, aquesta intervenció analitza la resistència de la col·lecció davant el risc de ser capturada pels arxius institucionals.
Durada: 25 min (3 grups): 17.30 h, 18.15 h, 19.30 h
Nombre de participants: 5 places màxim

DIMECRES, 14 DE JUNY
Els que van fugir…
La setena intervenció aborda set trames o escenaris que projecten futurs possibles per al camp de Burj al-Shamali i la seva col·lecció de fotografia digital.
Durada: 35 min (4 grups): 11.30 h, 12.15 h, 18 h, 18.45 h
Nombre de participants: 7 places màxim

*Les intervencions es faran en castellà o anglès a consensuar amb el grup.

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68

Exposició