Press

La Fundació MACBA celebra 30 años

This content is not available in this language. You can consult it in Spanish.

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

El Festival Cruïlla incluye en su programa la exposición del MACBA Forensic Architecture. Hacia una estética investigativa

This content is not available in this language. You can consult it in Spanish.

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

PETRÓLEO, en el MACBA

PEI OBERT Viernes 26 y sábado 27 de mayo, Auditorio Meier, dos jornadas para abordar el modo en que la colisión contra los límites biofísicos del crecimiento económico, ha encontrado en la energía y concretamente en los combustibles líquidos su primer gran punto de impacto

► PETRÓLEO, dirigido por Emilio Santiago Muíño, contará con la participación de Emilio García Ladona, Alicia Valero, Leah Temper, Vicenç Navarro, Ugo Bardi, Miren Etxezarreta, Yayo Herrero, Razmig Keucheyan y Jorge Riechmann

► Este nuevo seminario del MACBA sobre calentamiento global, crisis civilizatoria, crisis del petróleo... se celebra en el marco del Programa de Estudios Independientes PEI, está abierto al público general y además se podrá seguir por streaming

Petróleo toma el nombre, de la novela póstuma homónima que dejó inconclusa Pier Paolo Pasolini. En ella avanza la crisis del fuel a través del relato de la estructura corrupta del poder italiano y del «accidente» sufrido por Enrico Mattei, empresario de la ENI (Ente Nazionale Idrocarburi), en su intento de desvincular al Estado de las grandes multinacionales del petróleo. Hoy la perforación del poder estatal por intereses económicos corporativos, que responden a un programa de acumulación compulsiva de capital, y la conversión de una energía cada vez más escasa en obsesión geopolítica, determinan como ninguna otra cosa el signo de los tiempos. En Petróleo se quiere abordar el modo en que la colisión contra los límites biofísicos del crecimiento económico, a la que tenemos conciencia de estar dirigiéndonos aceleradamente desde los años setenta y que no hemos sabido revertir, ha encontrado en la energía y concretamente en los combustibles líquidos su primer gran punto de impacto, aunque no el único ni el más importante.

El presente seminario quiere conformarse como un espacio de aprendizaje, reflexión, debate y acción poética y política sobre la excepcionalidad de nuestro tiempo. Para ello entrecruzará cuatro rutas de exploración teórica y política: el diagnóstico preciso de nuestra extralimitación; el debate sobre el futuro del crecimiento económico; la disolución de los regímenes políticos y de producción de subjetividades propios del posfordismo; y el mapeo de formas embrionarias que prefiguran relaciones ecosociales adaptadas a un mundo sin energía fósil. El objetivo es hacer un diagnóstico penetrante de lo que la crisis civilizatoria pone en juego y redefinir los márgenes de la acción política emancipatoria como arte de lo posible.

Con la participación de: Emilio Santiago Muíño, Emilio García Ladona, Alicia Valero, Leah Temper, Vicenç Navarro, Ugo Bardi, Miren Etxezarreta, Yayo Herrero, Razmig Keucheyan y Jorge Riechmann

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

Related

Documents

El Día Internacional de los Museos el MACBA inaugura "Colección MACBA. Martha Rosler: God Bless America!"

El MACBA celebra el Día Internacional de los Museos, jueves 18 de mayo, con una jornada de puertas abiertas, de 10h a 19.30h y visitas a espacios normalmente no abiertos al público. Además inaugura, coincidiendo con el Festival Loop, una muestra que reúne una selección de obras de Martha Rosler de la Colección MACBA hecha por Tanya Barson, conservadora jefe del museo.

Pionera en los años setenta en el uso del vídeo como herramienta de análisis social y político, Martha Rosler (Nueva York, 1943) sigue destacando por su compromiso político y su perspectiva feminista. Durante casi cincuenta años, sus obras han examinado con una mirada crítica los mecanismos de la cultura contemporánea.

Aunque su trayectoria incluye performances, fotografías, instalaciones y ensayos, Rosler es conocida sobre todo por sus creaciones en vídeo. Colección MACBA. Martha Rosler: God Bless America! se centra en la producción videográfica de la artista a través de once obras realizadas desde los años setenta hasta 2006. La exposición muestra los ejes críticos del trabajo de Rosler, en los que se aborda la política como ejercicio ideológico del poder, jerarquía de clase e interés económico, en especial a través del imperialismo norteamericano y del control social sobre el cuerpo de las mujeres.

Junto a vídeos antibelicistas como el que da título a la exposición, las obras seleccionadas tratan temas como la inmigración, la explotación laboral, la complicidad entre las corporaciones multinacionales, el gobierno de Estados Unidos y los regímenes dictatoriales de Latinoamérica, y las transgresiones de la vida privada cometidas por el poder del Estado. Un segundo grupo de vídeos, relacionado con el anterior, gira en torno al análisis de género. Rosler explora la esfera doméstica y la instrumentalización del cuerpo de la mujer por parte de los medios de comunicación, la industria de la moda y la publicidad, así como en el ámbito legal, médico y científico. Refiriéndose a su obra, la artista ha escrito: «Quiero hacer un arte sobre lo común y corriente, un arte que ilumine la vida social.»

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

MACBA presents the exhibition MACBA Collection. Martha Rosler: God Bless America!

Coinciding with Loop Festival, MACBA has brought together a selection of Works of Martha Rosler from MACBA Collection by Tanya Barson, Chief Curator of the museum

MACBA. Martha Rosler. God Bless America!
Exhibition from 18 May to 15 October 2017

A pioneer in the 1970s of the use of video as a tool for social analysis, Martha Rosler (New York, 1943) continues to be relevant for her political engagement and feminist perspective. For almost fifty years, her works have offered a critical examination of the workings of contemporary culture.

While her career has encompassed performance, photography, installation and essay writing, Rosler is perhaps best known for her work in video. MACBA Collection. Martha Rosler: God Bless America! focuses on Rosler's video production through eleven works spanning the 1970s to 2006. The show centres on the key thematic lines in Rosler’s work, where politics as the ideological exercise of power, class hierarchy and economic interest is addressed, especially through the enactment of U.S. imperialism and the social control of women’s bodies.

Together with anti-war videos, like the one that lends the exhibition its title, these works deal with themes such as immigration, labour exploitation, the complicity between multinational corporations, the U.S. government and dictatorial regimes of Latin America, and the transgressions of private life by state power. In a second, yet related, group of videos, Rosler foregrounds gender analysis, interrogating the domestic world and the instrumentalisation of the female body by the mass media, fashion and advertising, as well as by the scientific, medical and legal spheres. Referring to her work, Rosler has written: ‘I want to make art about the commonplace, art that illuminates social life.’

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

Forensic Architecture. Towards an Investigative Aesthetics, at MACBA

► An exhibition that challenges us to consider how contemporary artistic practices and digital technologies can be geared up to engage the reality of post-truth. It shows the work of Forensic Architecture, a research group formed by artists, architects, lawyers, activists and theorists.

► It is supported by the EU’s Culture Programme within the framework of L’Internationale, a museum network whose members will open exhibitions simultaneously. Inaugural events will be streamed live.

► Inaugural discussion between investigative judge Baltasar Garzón, his collaborator Manuel Vergara, former Middle East correspondent for TVE, Yolanda Álvarez,and Eyal Weizman and Rosario Güiraldes (FA) on the use of evidence, activism, the law and politics in the so-called age of post-truth.

Title: Forensic Architecture. Towards an Investigative Aesthetics Opening: Thursday, 27 April 2017, 7.30 pm Dates: 28 April – 15 October 2017 Co-production: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona and MUAC Museo Universitario de Arte Contemporáneo, Mexico City Director of Forensic Architecture: Eyal Weizman Curator: Rosario Güiraldes Conceptualisation: Eyal Weizman, Rosario Güiraldes, Anselm Franke, Christina Varvia

‘Architecture’? ‘Forensic’? These are terms that, when brought together, shift each other’s meaning, giving rise to a different mode of practice. In 2010, Eyal Weizman (Haifa, 1970) created the Forensic Architecture (FA) research agency based at Goldsmiths, University of London. It brings together archives of evidence on contemporary conflicts, creating new analysis methodologies as a form of political intervention in the field of human rights. It is formed by a multidisciplinary team of architects, artists, activists, scientists, lawyers and filmmakers who work to uncover State violence by confronting facts with official accounts. To do this they expand architecture beyond its own limits. Architecture, understood as a ‘political visual form’ using buildings as sensors that accumulate information in their material deformation, is being asked here to include forensic practices.

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

MACBA presents "Against Photography. An Annotated History of the Arab Image Foundation", a monographic exhibition by Akram Zaatari

► The largest solo exhibition in Spain dedicated to Akram Zaatari, artist and co-founder of the Arab Image Foundation (AIF).

► A subjective reflection on the AIF and its evolution through the work of Zaatari, the exhibition brings together some twenty series of works (photographs, videos, installations and objects), most of them new.

Title: Akram Zaatari. Against Photography. An Annotated History of the Arab Image Foundation Opening: Thursday, 6 April 2017, 7.30 pm Dates: 7 April – 25 September 2017 Organisation and production: Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) and National Museum of Modern and Contemporary Art of Korea. MMCA Exhibition: April 2018 Curated by: Hiuwai Chu and Bartomeu Marí

Akram Zaatari (Sidon, Lebanon, 1966) is a prominent member of the generation of artists who emerged in Lebanon in the 1990s after the end of the civil war that ravaged the country for over fifteen years. He is also a co-founder of the Arab Image Foundation, a project promoted in the post-war years by artists and photographers to build from the inside alternative stories to the official visual history written by foreigners. Zaatari's artistic practice focuses on photographic objects, ‘photographic formations or emergences’ as he calls them. The back of a photograph can be as important as its front, as well as the signs that the passage of time leaves on the support. For Zaatari, collecting photographs is a way of undoing and rewriting that is no less important than the act of capturing images.

This exhibition stems from the interest in this critical intersection between the archive and artistic practices and brings together some twenty series of works, most of them new. Through photographs, videos, objects and installations, the exhibition presents a subjective look at the activities and evolution of the Arab Image Foundation, an institution that in its twenty year history has amassed over 600,000 images from the Near East and North Africa. The AIF collections demonstrate the great formal, technological and iconographic changes that have taken place in photography over the last 150 years. Akram Zaatari. Against Photography. An Annotated History of the Arab Image Foundation, curated for MACBA by Hiuwai Chu, will be shown until 25 September in Barcelona and will travel to the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, in 2018, where it will be curated by Bartomeu Marí.

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

Nuevo ciclo del PEI, Programa de Estudios Independientes del MACBA

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

Related

Documents

Comunicat Consorci Museu d'Art Contemporani de Barcelona. Acord de conciliació

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.

Fundación Banco Santander renueva su colaboración con el Programa de Formación del Profesorado del MACBA

Descarga la nota de prensa aquí.

► El Programa de Formación del Profesorado del MACBA, al que han asistido más de 800 profesores en 2016, se consolida y continuará investigando las conexiones entre arte y renovación pedagógica, con el apoyo de Fundación Banco Santander.

Barcelona, 17 de noviembre – Ayer tuvo lugar en el MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona el acto de firma para la renovación de convenio con Fundación Banco Santander, que confirma un año más su compromiso con la Fundación MACBA, apoyando el Programa de Formación del Profesorado del museo para el curso 2016-2017.

Han asistido a la firma: Antonio Escámez, presidente de Fundación Banco Santander; Borja Baselga, director gerente de Fundación Banco Santander; Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundación MACBA; Ferran Barenblit, director del MACBA; Cristina López, directora de la Fundación MACBA; y Pablo Martínez, jefe de Programas del museo.

En 2008 el MACBA lanzó su primer curso de formación del profesorado. Desde 2012 la Fundación Banco Santander, consciente de que la educación es un campo privilegiado para la experimentación artística y el museo un espacio fundamental para la reflexión sobre la renovación pedagógica, presta su apoyo a esta iniciativa.

Informació per al visitant

Tel: +34 93 481 33 56
Fax: +34 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

For more information on MACBA's activities, please see the calendar.